Om kampagnen

Med kampagnen ”De 7 tegn” vil Kræftens Bekæmpelse motivere danskerne til at gå til læge i tide, hvis de oplever tegn, der kan være symptomer på kræft.

Mere end 8 ud af 10 kræftsygdomme opdages gennem henvendelse med symptomer til egen læge. Men for mange danskere venter for længe med at gå til lægen, hvis de oplever tegn, der kan være symptomer på kræft. Der kan være forståelige grunde til, at man venter lidt for længe med at tage til lægen, men vi ved, at det gør en forskel at komme hurtigt af sted i forhold til en eventuel kræftsygdom, for jo tidligere kræftsygdommen bliver opdaget, jo bedre er muligheden for at blive rask og få en skånsom behandling.

For at opdage kræft tidligt er det derfor afgørende, at flere danskere kender de mest almindelige tegn på kræft - så de kan reagere i tide og kontakte deres læge.Med forskellige indsatser håber vi, at flere danskerne tager til lægen, hvis de oplever et af de syv tegn, der kan være symptomer kræft.

Kampagnen henvender sig især til mænd og kvinder over 50 år, fordi risikoen for at få kræft bliver større med alderen.

Derfor beder vi danmarks børn om at redde landets fædre

Fædre er fantastiske, men ikke gode nok til at gå til lægen i tiden. Det vil vi gerne lave om på.

Problemet er bare, at de ikke lytter til os. Til gengæld lytter de til deres børn. Faktisk viser en undersøgelse, at 9 ud af 10 fædre vil føle sig godt tilpas med, at deres voksne børn opfodrer dem til at søge læge.

I 2019 har vi derfor fokus på, at omsorg og støtte fra ens nærmeste kan være en hjælp i forhold til at komme hurtigt til læge. Formålet er at få danskerne til i endnu højere grad at give et skub hen til læge, hvis de kender nogen, der oplever et af de 7 tegn, der kan være symptomer på kræft.

På denne Fars Dag beder vi derfor Danmarks børn lave en personlig "Red Din Fars Dag"-hilsen, der fortæller deres fædre, at de ikke kan undværes, og at de skal gå til lægen, hvis de oplever et af de 7 tegn på kræft.

For at hjælpe Danmarks børn med at få spredt det vigtige budskab, har vi lavet en konkurrence, hvor 20 voksne børn kan vinde deres helt egen personlige Fars Dag-hilsen, som vises på en reklameplads nær deres fædres bopæl. På den måde sikrer vi, at fædrene ikke overser det vigtige budskab.

Derudover vil det også være muligt at designe sit eget personlige Fars Dag-kort, som man kan gives til sin far på Fars Dag.

Cookiepolitik